La sortida d’aquest mes a estat al Montsià, la comarca més meridional de Catalunya, al sud de les terres del Ebre. Hem pujat a un dels cims més emblemàtics de la Serra del Montsià, la Foradada.

Aparquem a l’àrea del Cocó de Jordi per començar a remuntar la falda del Montsià. Després de creuar el barranc del Llop iniciem una suau pujada, creuem el barranc dels Coloms, anem a la dreta per seguir la sendera del Palleret que va per la carena, hem de fer algunes divertides grimpades, ens enfilem fins a lo Palleret, una interessant formació rocosa, amb unes vistes esplèndides del Delta de l’Ebre.

Continuem ascendint fins arribar a la Foradada, on conflueixen els termes municipals d’ Ulldecona, Alcanar, Freginals i Sant Carles de la Ràpita. Aquesta arcada natural és un magnífic mirador del Delta i de la Punta de la Banya.

Un cop hem gaudit de les meravelloses vistes i hem reposat forces continuem per l’aèria i escarpada cresta de la serra, transitant per un corriol gairebé desaparegut però amb algunes fites de pedres que ens permeten seguir el camí fins al cim de la Trencada, amb vistes encara més àmplies. A mig camí de la Trencada i la Tenda hi hauria d’haver un corriol, però, aquest ha desaparegut o no l’hem sabut trobat, per tant, hem hagut de baixar camp a través pel mig de les carrasques fins a trobar  el camí del Mas del Comú a Mata-redona o lligallo de Mata-rodona, el qual coincideix amb el GR 92.

Arribem al coll de Lo Portell i seguim pel GR 92 que en aquest tram coincideix amb el PR C 83, passem pel mas abandonat de Mata-redona i després pel bosc i font del Burgar. Entrem a un bonic alzinar frondós i ombrívol que contrasta amb la vegetació baixa i arbustiva del voltant, el corriol segueix el curs del barranc del Solito. La font és una surgència en un racó arrecerat, i ens ve molt bé l’aigua fresca que brolla a ras de terra. Trobem alguns plafons explicatius sobre la vegetació, la fauna, la història i l’aprofitament humà, és l’àrea interpretativa del bosc del Burgar, també hi ha les restes d’un forn de calç.

Continuem baixant fins arribar de nou al Cocó de Jordi, lloc d’inici de la ruta d’avui.