La sortida del dissabte 9 de febrer va transcorre per la Ribera d’Ebre, en concret a les Serres de Mestral, paisatge indòmit amb peculiars formes rocoses de gran valor geològic, modulant un territori intricat i complex que sorprèn a cada raconada, genuïnes balconades al mediterrani, al Camp de Tarragona i a la cubeta de Móra.

Emprenem la ruta a Tivissa, el municipi més extens, doncs, ocupa la quarta part de la comarca, sent uns dels termes municipals més grans de Catalunya. El seu nucli antic, de caràcter medieval és un dels més ben conservats de la comarca, un recinte fortificat amb portals per accedir-hi. Carrers i carrerons entrellaçats, enigmàtics i amb gran encís, l’antic castell i la plaça del Mercat, lloc on en temps passats es celebraven els judicis.

Arranquem a caminar pel carrer del Vial i davant dels rentadors ens desviem a la dreta seguint el cartell indicatiu al Borjos. En suau ascens arribem  al Coll de Cabell on agafem el corriol de la dreta, senyalitzat amb un pal indicador i que puja pel mig del bosc obac i per sota de les parets verticals dels espadats dels Borjos i els cingles de la Puça. Trobem un  trencall a la dreta que puja fort a la cova de la Gralla, un racó sorprenent que durant molt temps va servir d’aixopluc a pastors i pagesos. Tornem enrere, i per un alzinar obac anem al pujador del Blaiet, pas equipat amb sirga i  6 graons metal.lics, un cop dalt de la serra de la Llena el vent és força fresquet, no obstant, ens aturem a recrear-nos amb la sensacional panoràmica de la Serra de Llaberia, la vall de l’Ebre, la cubeta de la Mora. Decidim que el lloc és adequat per fer una parada i esmorzar.

Continuem ruta pel corriol que va al coll de Monetze, diuen que aquest és el punt més ventós de Tivissa, fet que hem pogut comprovar, continuem cap a les Pinengleres per anar a buscar el camí recuperat pel Patronat Camí de Muntanya, el 18 de novembre del 2028, durant la celebració del 54e aniversari, el camí de la Fena. Pujant a la Tossa trobem gran quantitat d’ammonits,  restes de fòssils enganxats a les roques. Arribem al emblemàtic cim de la Tossa, un 100 Cims del programa FEEC, amb vèrtex geodèsic i unes vistes fabuloses.

Iniciem el descens cap al Portell de Montnegret on agafem a l’esquerra el corriol de carboners i, en forta baixada, passa pel mig d’un alzinar obac que ens porta al Mas abandonat de Sant Blai. Continuem pel camí de l’Arrier cap al coll de Montnegret on agafem el camí de ferradura de Sant Blai que ens porta fins al peu de la font del mateix nom. En refresquem i apaivaguem la set per continuar camí amunt fins l’ermita. En aquest indret hi ha una placa commemorativa, per ser el lloc on és va iniciar el senyalitzat dels senders de gran recorregut “GR”.

Enfilant la part final de la ruta, prenem direcció Tivissa per la GR 7 que passa pel estrets. Hem tingut un dia fantàstic amb molt bona visibilitat, tant sols a dalt de la Llena i fins el coll de Monetze, ens ha bufat una mica de vent.