Sortida al Priorat, un territori orogràficament molt accidentat, amb un magnífic equilibri entre natura i intervenció humana. L’ àmplia xarxa de camins, vells camins rals que unien els pobles i els de ferradura històrics i tradicionals ens transmeten el batec d’aquesta terra, i on trepitjar aquests camins ens permet endinsar-nos en una vivència sensitiva, un paisatge que ofereix grandiositat i bellesa..Iniciem la caminada a La Figuera, un poble enlairat sobre el cingle, un indret privilegiat que ens permet fruir d’unes magnífiques vistes panoràmiques de la comarca, un autèntic mirador natural i que per això se la coneix com el sentinella del Priorat.

Després de fer un cafè al Racó de la Figuera, lloc on dinarem al acabar, enfilem el carrer de Gràcia cap a la plaça, pels carrers estrets i costeruts típics d’aquesta comarca. Sortim pel carrer Fossar Vell per anar a buscar el vell camí ral que unia la Vilella Baixa amb La Figuera, en alguns trams encara es conserva l’antic empedrat, poc abans d’arribar al Grau de La Figuera trobem un pal indicador, nosaltres agafem el corriol de la dreta direcció a l’Escambellet, que ascendeix pel camí de les Solsides fins arribar al collet del Grau. Seguim la pista, GR 171, cap a l’esquerra, passem sota la punta del Guixar o l’Escambellet, on hi ha uns repetidors.

Continuem pels plans de Damunt Roca cap al coll dels Nens, pel camí dels Abellars al coll de Malvasies i pel camí dels Cirerers fins al coll Rodó on ens desviem a l’esquerra seguint les marques PR, en aquest lloc aprofitem per esmorzar. Per un sender empedrat, antic camí ral del Lloar a la Figuera, arribem al pintoresc indret del mas de Pedregosa, prosseguim pel bonic camí empedrat entre marges de pedra seca fins el peculiar paratge dels  Rogerals, uns cingles de gres vermell, on l’erosió de l’aigua i el vent han creat formacions rocoses molt originals, Lo Frare i l’Escolanet, el Nas d’en Quiuma,…també hi han infinitat de coves i balmes. Prosseguim el descens fins al coll de les Bassetes, on hi ha la bassa roja, agafem primer el camí del Lluc i després el camí dels Caragols fins a trobar el desviament del grau del Pi, que en forta pujada ens dura un altre cop a Damunt Roca. Durant l’ascens trobem dos aljubs bastant deteriorats, i un forn de calç, arribem al grau equipat amb cadenes on fem una divertida grimpada. Un cop dalt les vistes són fabuloses, seguim el corriol carener fins al Portell del Batllon i anem a buscar la pista GR 171 en direcció a la Figuera, al coll del Solans ja divisem el pintoresc dipòsit d’aigua amb el graffiti de Lily Brik. Ja només ens resta baixar directes al poble i cap al restaurant, doncs, ja que ens comença a empènyer la gana.