Recorregut per la part central dels Ports, massís calcari escarpat i abrupte amb una gran riquesa paisatgística i biològica.

Sortim de l’aparcament de la Cova de les Avellanes i ens dirigim a l’àrea recreativa, on hi ha una font. Agafem un corriol que remunta la vessant de la Serra del Boix, tot fent giravolts en forta pujada, entre pinedes i passadissos de boixedes, fins la font o bassis de Marturi.

Seguim el corriol de l’esquerra que planeja cap als bancals de Caguito, parem a esmorzar en una baga enclotada i ombrívola on hi ha els dos magnífics teixos d’aspecte monumental, al més gran li creix un pi al interior.

Continuem ascendint pel sender cap a la carena de la Serra del Boix, aquí el bosc s’aclareix i ens sorprenen unes vistes panoràmiques excepcionals, la vista es perd en un mar de valls i carenes sense fi. Ens dirigim a la carena, un l’altiplà, on no hi ha  camí marcat, però aquest paisatge càrstic amb matolls és una zona on es pot caminar amb certa facilitat. Crida l’atenció, els escassos pins que hi ha, que tenen la capçada inclinada pel vent.

Anem fins el límit de la cinglera, a la cresta de la serra, que resseguim sobre parets d’una verticalitat imponent, gaudint de les àmplies vistes de la vall de Carlares, la Mola de Catí, el Caro.

Iniciem un lleu descens fins  l’Embarronat de Carlares, on trobem el corriol que baixa fort pel mig del bosc de pins, amb algun auró que ja ens ofereixen els matisos del groc al taronja, típics de la tardor i algun grèvol carregat dels fruits vermells.

Seguim el corriol que recorre els peus dels cingles de la Serra del Boix fins arribar al bassis del Marturi, des d’on retornem pel mateix camí per on hem arribat

Ha estat una ruta fabulosa!!!!